neděle 22. června 2008

Pýcha a předsudek

Zdravím všechny,
tohle jsem vytvořila jako hrubý nástin toho, o kterých filmech si myslím, že stojí za shlédnutí. Musím podotknout, že na filmy se dívám opravdu ráda a dost z nich mají pro mě opravdu velkou hodnotu. Možná vám to zrovna pomůže pokud se budete rozhodovat nad tím, zda onen snímek shlédnout nebo ne. Ne každý má samozřejmě stejný vkus, takže pokud se mnou někdo nebude souhlasit, tolerantně přikývnu, ale můj požitek mi stejně nikdo nevezme.

Nevěděla jsem nejprve, o kterém filmu začít psát jako první, ale nakonec jsem vybrala jeden z čerstvějších, který jsem nedávno zkoukla a příjemně mě překvapil i po hodinovém dumání, jestli taky stojí za to strčit to cd do dvd.

Nevím, jestli máte taky takovou slabost pro dílka vytvořená okolo 18. a 19. století, každopádně mě tahle doba naprosto fascinuje. Film byl zpracován podle originalu od Jane Austen, která v tamní době žila, a proto je vše tak krásně přirozené a nekýčovité ( teď mluvím přímo o knize, o které se rozepíši i později v jiném článku ). Jane Austen uměla nádherně podat tamní atmosféru, stejně tak jako mravy a chování v souladu s charakterovými vlastnostmi postav.

Už na začátku filmu, kdy začaly hrát první tóny klavíru a Keira Knightly procházela po trávě s knihou v ruce směrem domů jsem byla přímo vtažena do příběhu. Stručně tedy nastíním pointu filmu.
Elizabeth Bennetová, která je hlavní postavou tohoto díla, žije se svým otcem, čtyřmi dalšími sestrami a neskutečně hloupou a bezduchou matkou na jejich malém panství. A jak už to tak bývá, matka má až přehnanou představu o tom jak rychle by se její dcery měly vdát, jelikož nemají v rodině ani jednoho muže a pokud by hlava rodiny zemřela dříve, než by byly všechny provdány, jejich panství připadne bratránku Collinsovi, neskutečně podlejzavému pitomci.
Příběh začíná pořádně ožívat v momentě, kdy na bál přijede jistý pan Bingley, boháč s pěti tisíci ročně a vezme s sebou nepříjemnou sestru a svého blízkého přítele pana Darcyho, který je pro všechny hrubým arogantním náfukou. Pokud si myslíte, že hlavní roli naproti Eliz sehraje milý pan Bingley, pak se mýlíte. Tento příběh vypovídá o tom jak blízko má nenávist s láskou.
Tedy, ano, jedná se o pana Darcyho. Který se postupně zamilovává do Elizabethina humoru, do jejího daru mít na vše přímou odpověď. A ačkoliv si je vědom toho, že její rodina je více než nemožná, nemůže zabránit citu, který se den ode dne prohlubuje. Kdykoliv spolu mluví, je však stále tím tvrdým mužem, kterým na začátku býval a Elizabeth k němu tudíž nechová skoro žádné vřelé city. V momentě, kdy překazí pan Darcy Janiny ( Elizabethina sestra ) námluvy s panem Bingleym a on odjede, Darcy si tím podepsal jasný ortel nad sebou. Když se to následně Lízinka dozvídá, nenávist k němu už se nedá skoro ustat, a proto v den kdy ji Darcy požádá naprosto neomaleným způsobem o ruku, tedy tak, že jí vyčte do očí to že ji miluje, protože je chudá a její rodina tak nevkusná, může si být jistý tím, že do očí se mu neodstane ničehož víc než pohrdáním.
Dál nebudu napovídat. Jen chci říct, že filmové zpracování je opravdu krásné a stojí za to, aby se na to podíval kdokoliv, kdo má rád romantické příběhy nebo prostě jen sleduje jak se lidi dokáží stejně dobře zamilovat, jako někoho nenávidět.
Keira mi na počátku filmu upřímně nijak moc neseděla, ale v průběhu jsem si říkala, že to zahrála opravdu dobře.
Naopak pan Darcy mě okouzlil už prvním dojmem, jakmile vkročil na taneční parket. Matthew Macfayden si opravdu může říkat pan herec, jelikož to co předvedl mě naprosto uchvátilo. Stačí aby se jen podíval a přesně víte co tím míní, a o to víc si ho vy u televize naopak zamilováváte.
Pokud čekáte nějaké přehnaně milostné scény, pak s tím rozhodně nepočítejte, nic takového se tu nedočkáte. Ale pokud pro vás láska neznamená jen hupnutí do postele, což mnoho dnešních snímků ukazuje, a dokážete rozeznat jak vřelé může být byť jen pohlazení na ruce z lásky, pak si to pusťte, stojí to za to.
Můžu jen říct, že je vám asi jasné, že nakonec Eliz s panem Darcym oba přejdou na jednu stranu a budou nakonec spolu a to i přes nespočetné problémy jako například Darcyho tetička, která ho míní oženit s její vlastní dcerou a Elizabeth vyhrožuje, nebo třeba hloupý a dotěrný pan Collins, který ji v polovině příběhu požádá o ruku.

Nejkrásnější scéna z filmu je pravděpodobně ta, kdy nakonci Darcy po ránu přichází na pláň, kam se uchýlila i kvůli nevůli ke spánku Eliz. A vyzná ji lásku s tím, že pokud ho tentokrát odmítne, pak ho to umlčí navždy. Jeho dokonalý projev, když říká větu You have bewitched me, body and soul... and i love, i love, i love you...

Jen posuďte sami, zda stojí za to, abyste tomu věnovali cca hodinu a půl času. Zda to pro vás má potřebnou atmosféru, moje požadavky to splnilo více než dokonale.

http://youtube.com/watch?v=YuvnOsJ-hA4

1 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Já ten film zbožňuju!Je naprosto užásnej a jeden z nejlepších, kterej sem kdy viděla:).
A pan Darcy je strašěn hezkej...:)

 

Through the ocean tears © 2008. Design By: SkinCorner